Verbinding. Verbinding.
Onlangs benaderde Sandra van Delft mij om een stukje te schrijven voor Kerkewerk. Met het idee om eens een ander dan de bekende namen een stukje te laten schrijven. Dat vond ik een mooie gedachte en wilde ik van harte doen. De verbinding tussen de Christelijke basisschool en de kerk bestaat immers bijna 100 jaar.
Met u wil ik stilstaan bij deze verbinding. Want de verbinding tussen school en kerk is iets om dankbaar voor te mogen zijn. Met Biddag, Pasen, Dankdag en Kerst gaan we met de kinderen van CBS De Burcht naar de kerk. Dit komt mede tot stand door de samenwerking tussen school en de Gereformeerde kerk, de Hervormde kerk en de Gereformeerde kerk vrijgemaakt. De voorgangers helpen school met Biddag en Dankdag en met de gezamenlijke School-gezinsdienst.
Momenteel zijn we samen op weg naar Pasen. Met de leerlingen staan we dit jaar stil bij het thema: Jezus maakt het verschil. Dit stukje is de introductie: Het verschil maken …. Hoe doe je dat? Dat mogen we ontdekken in het paasproject dat we volgen. Jezus laat ons zien hoe Hij het verschil maakt door de keuzes die Hij maakt. Keuzes met grote tegenstellingen en grote gevolgen voor Hemzelf en de wereld. Steeds opnieuw laat Jezus zien en horen wat Gods doel en plan voor de wereld is. In het project leren we dat ook wij vaak met keuzes te maken hebben. Sommige maak je zonder er bij na te denken. Bij andere keuzes sta je, voor je ze maakt, veel meer stil. Keuzes die niet alleen gevolgen hebben voor onszelf maar ook voor de mensen en de wereld om ons heen. We mogen van Jezus leren hoe we die keuzes kunnen maken en hoe we dan verschil kunnen maken voor onszelf en anderen.
We sluiten het paasproject af in de kerk. Waar 2 of 3 samenkomen in Mijn Naam, daar ben Ik in hun midden. Donderdag 6 april komen we samen met ruim vierhonderd leerlingen. Dit doen we in de Hervormde kerk. Dat past net aan. Voordat de dienst begint sta ik vooraan en richt mij tot alle kinderen van de school en mag ik ze welkom heten in Gods Huis. Eén van de mooiste momenten van een schooljaar. Ook de dienst zelf levert prachtige momenten, bijvoorbeeld als we met elkaar een lied zingen. Beeld u zich eens in hoe dat klinkt. Een volle kerk, met kinderen, zingend tot Zijn eer.
Afgelopen Biddag sprak ik de hulpkoster na afloop. “Prachtig. Prachtig.” zei hij ”Wat een mooie dienst. Wat mooi dat jullie dit met elkaar doen. Jammer dat we dit niet elke zondag hebben.” Want we weten ook dat een groot deel van de leerlingen niet regelmatig naar de kerk gaat. Tegelijkertijd mogen wij de kinderen 8 jaar lang meegeven wie Jezus is. Wie God is. Op school bidden we dagelijks, lezen we uit de Kinderbijbel en zingen we. Zodat de kinderen altijd weten op Wie ze terug mogen vallen als ze het niet meer weten. Welk liedje schiet je te binnen als je het moeilijk hebt? Tot Wie richt je je als je het even niet weet? Voordat ik begon met het schrijven van de meditatie, wist ik het ook even niet. Wat mag ik u vertellen in deze meditatie? Ik vouw mijn handen, doe mijn ogen dicht en houd mijn hart op God gericht. Ik ben bijzonder dankbaar dat we deze verbinding met onze God mogen meegeven aan de kinderen en samenwerken met de kerken. We maken verschil voor onszelf en voor anderen.
Dankbaar ben ik ook voor juf Yvonne. Al was het alleen maar omdat ik weet dat zij Kerkewerk altijd als eerste leest op school. Wetende dat dit stukje tekst een grote glimlach op zal leveren.

Robbert van Rietschoten
Directeur CBS De Burcht